Schuldenalarm onder Jongeren: Eén op Drie Koopt op Afbetaling
De roep van directe bevrediging lijkt een steeds grotere greep te krijgen op de portemonnee van jonge Nederlanders. Nieuwe cijfers onthullen een verontrustende trend: maar liefst één op de drie jongeren bezwijkt voor de verleiding van 'koop nu, betaal later'-constructies, met een significant deel dat hierdoor in de financiële problemen dreigt te komen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Ipsos I&O, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken.

Verleiding van online krediet leidt tot schulden
De digitale winkelstraat, met zijn verleidelijke aanbod en het gemak van enkele muisklikken, speelt hierin een cruciale rol. Staatssecretaris Jurgen Nobel (Sociale Zaken) luidt de noodklok: "Het wordt voor jongeren wel erg makkelijk gemaakt om schulden op te bouwen. Achteraf betalen lijkt zo handig, je haalt met een paar klikken de mooiste spullen in huis, ook als je even krap bij kas zit." Zijn waarschuwing is helder: "Maar vergis je niet, geef geen geld uit dat je eigenlijk niet hebt."
Onderzoek onthult zorgwekkende cijfers
Het onderzoek werpt een onthutsend licht op de omvang van het probleem. Een kwart van de jongeren tussen de 18 en 27 jaar geeft toe weleens aankopen te doen zonder het benodigde saldo op de rekening te hebben. Onder de nog jongere groep (16-24 jaar) die kiest voor achteraf betalen, blijkt één op de zeven regelmatig te laat te zijn met de voldoening van de schuld. De pijnlijke consequentie hiervan is dat één op de tien van hen geconfronteerd wordt met aanmaningen en zelfs extra kosten.
Financiële kwetsbaarheid en impulsief koopgedrag
De financiële kwetsbaarheid van jongeren is geen nieuw fenomeen. Eerdere onderzoeken toonden reeds aan dat zij vaker kampen met geldzorgen, mede door lagere inkomens in combinatie met hoge woonlasten en de gestegen kosten voor levensonderhoud. Het impulsieve koopgedrag, gevoed door de laagdrempeligheid van online krediet, lijkt deze problemen nu te verergeren. Het Nibud bevestigt deze zorgelijke ontwikkeling: een kwart van de 18- tot 27-jarigen koopt weleens iets zonder er direct voor te kunnen betalen. Daarnaast signaleert de Autoriteit Financiële Markten dat honderdduizenden minderjarigen online spullen op afbetaling aanschaffen, iets wat wettelijk gezien niet is toegestaan.
Overheid grijpt in met campagne en strengere regels
De overheid reageert nu met een bewustwordingscampagne om jongeren weerbaarder te maken op financieel gebied. Daarnaast kondigt het kabinet strengere regelgeving aan voor online aankopen. Bedrijven die 'koop nu, betaal later' aanbieden, zullen in de toekomst verplicht worden om via een toets in het BKR-register te controleren of de potentiële koper niet in de financiële problemen komt.
Verbod fysieke winkels stuit op bezwaren
Hoewel een Kamermeerderheid pleitte voor een verbod op 'kopen op de pof' in fysieke winkels, met name waar betaaldienst Klarna deze mogelijkheid aanbiedt (een bedrijf dat volgens de rechter mogelijk profiteert van incassokosten), ziet het kabinet een dergelijk verbod momenteel niet als haalbaar.
Noodzaak tot actie blijft bestaan
De alarmerende cijfers onderstrepen de noodzaak van zowel preventieve maatregelen als strengere regulering. De verleiding van onmiddellijke consumptie mag niet leiden tot een generatie die gebukt gaat onder onnodige schulden. De vraag is of de aangekondigde maatregelen voldoende zullen zijn om het tij te keren en jongeren te beschermen tegen de potentieel verwoestende gevolgen van 'nu kopen, later pijn'.
Door: de redactie
Laatste artikelen
PostNL Verhoogt Postzegeltarief naar €1,31 vanaf Juli 2025PostNL heeft aangekondigd dat de prijs van een standaard postzegel per 1 juli 2025 met 10 c
Schuldbeheer 2.0: Hoe AI-tools consumenten helpen uit de schulden te komenIn het verleden was schuldbeheer een complex en vaak overweldigend proces. Het omv
De opmars van fractioneel eigendom: 10 platforms vergelekenFractioneel eigendom zit in de lift. Waar voorheen een fors startkapitaal vereist was om te inves
Mijn partner vindt beleggen eng!Beleggen kan een spannend onderwerp zijn binnen een relatie. Stel je voor: jij bent enthousiast over de mogelijkheden