Strenge aanpak Belastingdienst zorgt voor frustratie bij ondernemers
Veel zelfstandigen en kleine ondernemers (zzp’ers en mkb’ers) in Nederland ervaren de Belastingdienst als te streng bij kleine fouten in belastingaangiften.

Uit een onderzoek van de Inspectie belastingen, toeslagen en douane blijkt dat 36% van de ondernemers de reacties van de Belastingdienst als overdreven streng beschouwt en 59% vindt dat er te snel gedreigd wordt met boetes. Ook de communicatie wordt als te hard en dwingend ervaren, wat zorgt voor een gevoel van ongelijkheid in de zakelijke relatie met de Belastingdienst.
Bereikbaarheid
Daarnaast is er kritiek op de bereikbaarheid van de fiscus. Ondernemers vinden het frustrerend dat ze vaak geen direct contact kunnen krijgen met een contactpersoon en dat e-mails niet worden beantwoord of terugbelverzoeken niet worden nagekomen. Ondanks deze problemen zijn zzp’ers en mkb’ers redelijk tevreden over de standaard dienstverlening, met een gemiddelde beoordeling van 6,5.
Kloof
Het onderzoek wijst op een kloof tussen de verwachtingen van ondernemers en de huidige werkwijze van de Belastingdienst. Er is behoefte aan een benadering die meer recht doet aan de menselijke maat en een betere bereikbaarheid van de Belastingdienst.
Bron: Inspectie Belastingen Toeslagen en Douane
Door: de redactie
Laatste artikelen
De voor- en nadelen van debanking: meer autonomie versus risico'sHoewel concrete cijfers ontbreken, groeit in bepaalde kringen de belangstelling voor het ve
Economische impact van chronische slapeloosheid beloopt miljardenSlaapgebrek onder Nederlandse werknemers veroorzaakt jaarlijks bijna drie miljard euro econ
10 dingen waar je ongemerkt tientallen euro's per maand aan uitgeeftJe bankrekening loopt elke maand leger dan verwacht, maar je hebt geen idee waar al dat
Financiële veranderingen in Nederland per 1 juli 2025Per 1 juli 2025 treden verschillende belangrijke financiële wijzigingen in werking die van invloed zi