kosten betaalrekeningen verdubbeld in vijf jaar
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Nederlandse banken de kosten voor betaalrekeningen in de afgelopen vijf jaar fors hebben verhoogd. Waar consumenten eerder minder betaalden voor hun bankzaken, zijn de tarieven inmiddels flink gestegen door oplopende bedrijfskosten en investeringen in digitale veiligheid. Hierdoor zijn consumenten vandaag de dag aanzienlijk duurder uit dan enkele jaren geleden.

Waar consumenten in 2019 nog voor €18 per jaar konden bankieren, betalen zij nu minimaal €32 per jaar. Deze stijging wordt voornamelijk toegeschreven aan hogere operationele kosten en investeringen in digitale infrastructuur.
Prijsstijgingen bij grote banken
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar deze prijsontwikkelingen en constateert dat met name de grote banken hun tarieven fors hebben verhoogd. Zo is de prijs voor een standaard betaalrekening bij ING gestegen van €18,60 in 2019 naar €43,80 in 2024, een toename van 135%. ABN AMRO-klanten betalen nu €39 per jaar, wat neerkomt op een stijging van 110% ten opzichte van vijf jaar geleden. ASN Bank biedt met €32,40 per jaar momenteel de goedkoopste betaalrekening aan.
Stijgende kosten voor gezamenlijke rekeningen
Voor gezamenlijke rekeningen met twee betaalpassen zijn de kosten eveneens flink toegenomen. Bij ING stegen deze van €30,60 naar €57 per jaar, een stijging van 86%. SNS Bank biedt in deze categorie de meest voordelige optie met €44,40 per jaar.
Reactie van de Consumentenbond
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, uit haar zorgen over deze prijsstijgingen: "Jarenlang gaven de banken de lage rentestanden en de kosten voor innovatie en maatregelen tegen witwassen en terrorismefinanciering als reden voor de steeds hogere tarieven. Maar inmiddels is de rente flink gestegen en bovendien heeft de Nederlandse Vereniging van Banken standaarden ontwikkeld, waarmee banken gerichter en gebaseerd op risico’s onderzoek kunnen doen. Wat mij betreft is het nu dan ook wel klaar met die extreme tariefsverhogingen."
Consumententevredenheid blijft hoog
Uit een panelonderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 41% van de ondervraagden vindt dat een betaalrekening gratis zou moeten zijn. Ondanks de stijgende kosten blijven consumenten over het algemeen tevreden over hun bank. RegioBank scoort met een 9,4 het hoogst in klanttevredenheid, terwijl ING met een 6,8 de laagste score behaalt.
Door: de redactie
Laatste artikelen
120.000 ondernemers worstelen nog met coronaschulden bij BelastingdienstVolgens recente cijfers van de Belastingdienst hebben ruim 120.000 ondernemers hun c
Een maand zonder uitgaven - Dat verandert je kijk op geld!Op een doodgewone donderdag, ergens rond de 25ste, open je je bankapp. En daar is hij weer: die li
Erven van de paus: 16 miljoen of toch een oude Fiat?Als je denkt aan erfenissen, denk je misschien aan een rijke oom met een geheime wijnkelder of een tante
Wanneer het publiek je spaardoel steunt: hoe persoonlijke crowdfunding steeds vaker financiële drempels helpt verlagenCrowdfunding ken je misschien va