kosten betaalrekeningen verdubbeld in vijf jaar
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Nederlandse banken de kosten voor betaalrekeningen in de afgelopen vijf jaar fors hebben verhoogd. Waar consumenten eerder minder betaalden voor hun bankzaken, zijn de tarieven inmiddels flink gestegen door oplopende bedrijfskosten en investeringen in digitale veiligheid. Hierdoor zijn consumenten vandaag de dag aanzienlijk duurder uit dan enkele jaren geleden.

Waar consumenten in 2019 nog voor €18 per jaar konden bankieren, betalen zij nu minimaal €32 per jaar. Deze stijging wordt voornamelijk toegeschreven aan hogere operationele kosten en investeringen in digitale infrastructuur.
Prijsstijgingen bij grote banken
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar deze prijsontwikkelingen en constateert dat met name de grote banken hun tarieven fors hebben verhoogd. Zo is de prijs voor een standaard betaalrekening bij ING gestegen van €18,60 in 2019 naar €43,80 in 2024, een toename van 135%. ABN AMRO-klanten betalen nu €39 per jaar, wat neerkomt op een stijging van 110% ten opzichte van vijf jaar geleden. ASN Bank biedt met €32,40 per jaar momenteel de goedkoopste betaalrekening aan.
Stijgende kosten voor gezamenlijke rekeningen
Voor gezamenlijke rekeningen met twee betaalpassen zijn de kosten eveneens flink toegenomen. Bij ING stegen deze van €30,60 naar €57 per jaar, een stijging van 86%. SNS Bank biedt in deze categorie de meest voordelige optie met €44,40 per jaar.
Reactie van de Consumentenbond
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, uit haar zorgen over deze prijsstijgingen: "Jarenlang gaven de banken de lage rentestanden en de kosten voor innovatie en maatregelen tegen witwassen en terrorismefinanciering als reden voor de steeds hogere tarieven. Maar inmiddels is de rente flink gestegen en bovendien heeft de Nederlandse Vereniging van Banken standaarden ontwikkeld, waarmee banken gerichter en gebaseerd op risico’s onderzoek kunnen doen. Wat mij betreft is het nu dan ook wel klaar met die extreme tariefsverhogingen."
Consumententevredenheid blijft hoog
Uit een panelonderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 41% van de ondervraagden vindt dat een betaalrekening gratis zou moeten zijn. Ondanks de stijgende kosten blijven consumenten over het algemeen tevreden over hun bank. RegioBank scoort met een 9,4 het hoogst in klanttevredenheid, terwijl ING met een 6,8 de laagste score behaalt.
Door: de redactie
Laatste artikelen
De voor- en nadelen van debanking: meer autonomie versus risico'sHoewel concrete cijfers ontbreken, groeit in bepaalde kringen de belangstelling voor het ve
Economische impact van chronische slapeloosheid beloopt miljardenSlaapgebrek onder Nederlandse werknemers veroorzaakt jaarlijks bijna drie miljard euro econ
10 dingen waar je ongemerkt tientallen euro's per maand aan uitgeeftJe bankrekening loopt elke maand leger dan verwacht, maar je hebt geen idee waar al dat
Financiële veranderingen in Nederland per 1 juli 2025Per 1 juli 2025 treden verschillende belangrijke financiële wijzigingen in werking die van invloed zi